“OEDIPE” ÎN PREMIERĂ LA PIATRA-NEAMȚ – 18 aprilie 2018
Spectacolul “Oedipe pe înţelesul tuturor”
18 aprilie 2018
Consiliul Judeţean Neamţ, Centrul pentru Cultură şi Arte “Carmen Saeculare”, în parteneriat cu Muzeul Naţional “George Enescu” Bucureşti şi Academia de Muzică “Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, Extensia Piatra-Neamţ, organizează miercuri, 18 aprilie 2018, la sala “Calistrat Hogaş” a Consiliului Judeţean, ora 18:00, un spectacol de mare atractivitate: “Oedipe pe înţelesul tuturor”.
Proiectul cultural-artistic itinerant iniţiat de Ştefan Ignat şi prezentat publicului nemţean în premieră, îi are ca protagonişti pe baritonul Ştefan Ignat, violonista Corina Murgu şi pianista Vasilica Stoiciu-Frunză. Spectacolul va fi însoţit de Expozitia “Oedipe în imagini” a Muzeului National “George Enescu”.
Mi-a venit această idee de a prezenta Oedipul în limba română observând că interacțiunea personajului principal cu auditoriul din țara noastră este mai bună atunci când se înțelege acțiunea dramatică a lucrării. Prezentarea prin prisma melosului popular face să ne putem apropia mai mult de singura lucrare – TRAGEDIE LIRICĂ a marelui nostru compozitor.
Îmi doresc ca Oedipe să fie înțeles prin elementele din interior folosite de compozitor – doine, balade, dansuri populare – și nu doar prin complexitatea partiturii muzicale – armonii și linii melodice de mare anvergură.
Voi cita pe marele compozitor care spunea că: ”Muzica unei opere este întocmai ca un giuvaer. Piatra prețioasă o constituie acțiunea, conflictul dramatic. Muzica este accesoriul esențial, iar drama este principalul element. Călăuzit de acest principiu am scris Oedipe”.
Potrivit concepției enesciene, muzica nu povestește despre acțiuni și nu se mărginește la comunicarea ei, ci o dezvăluie în mișcare, în dezvoltare. În muzică își găsește expresia însuși procesul acțiunii, în toate fazele și multiplele sale direcții. Ea asigură intensitatea expresiei… Într-un cuvânt, muzica este oglinda activă a tot ce se petrece în scenă, ca atare partitura nu va fi sclava libretului.
Proiectul se adresează celor ce vor să înțeleagă muzica lui George Enescu prin melosul popular și Mitul lui Oedipe. (Ștefan Ignat, muzicianul care îi succede lui David Ohanesian în interpretarea rolului lui Oedipe.)
Intrarea la spectacol se face pe baza invitaţiilor emise de Centrul pentru Cultură şi Arte “Carmen Saeculare”. Relaţii se pot obţine la sediul din strada Ştefan cel Mare, nr. 3A sau la telefon 0233.21.40.26.
***
Ștefan Ignat este absolvent al Academiei de Muzică din Bucureşti, promoția 1995. În perioada 1995-1998 a studiat la Universitatea “Mozarteum” din Salzburg, beneficiind de o bursă de studii din partea Guvernului austriac, iar până în anul 1999 a fost solist al Teatrului de Stat din Salzburg (Austria). Din anul 1999 este prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti, iar din anul 2010 este doctor în muzică.
Printre distincțiile obținute se numără Premiul III la Concursul “Voci verdiene” – Italia, 1997 și premiul „Arte” pentru interpretarea rolului Oedipe din opera lui George Enescu în 2003. În anul 2006 a primit premiul revistei „Actualitatea muzicală” pentru realizarea celor patru producții cu opera “Oedipe”, de George Enescu.
În anul 2011, Ștefan Ignat a fost desemnat cel mai bun solist de operă, iar în anul 2015 a colaborat cu “Metropolitan Opera” din New York la noua producție de “Otello” (rolul lui Jago). A fost invitat la șase ediții consecutive să susțină rolul Oedipe în opera cu același nume, de George Enescu. A interpretat rolul lui Oedipe în premierele operei de la București (2003-2009-2011), Cagliari-Italia, Illinois-USA și Iași. Conceptul de Concert-conferință a fost prezentat până în prezent la New York, Gyula – Ungaria, Praga – Cehia, București (Muzeul Național ”George Enescu”, Casa Artelor, Opera Națională, Palatul Cotroceni), Sinaia, Tescani, Craiova, Timișoara, Brașov, Sibiu, Dorohoi, Oravița, Beiuș, Constanța, Cluj, Oradea, Reghin.
Repertoriul său este variat, dintre cele mai importante opere amintim: Oedipe din Oedipe, de G. Enescu, Wotan – Aurul Rinului, de R. Wagner, Scarpia – Tosca, de G. Puccini, Contele de Luna – Trubadurul, Jago – Otello, Nabucco – Nabucco, Germont – Traviata, Amonasro – Aida, de G. Verdi.
La ediția din anul 2013 a Festivalului Internațional „George Enescu” a interpretat rolul Jago din opera Otello, de G. Verdi, în noua producție a Operei Naționale București, în regia Verei Nemirova și sub bagheta lui Keri Lynn Wilson. Ca și la edițiile anterioare, a interpretat rolul titular din opera Oedipe, de G. Enescu.
Corina Murgu este concert maestru la Opera Națională Română din Timișoara. A studiat la Academia de muzică din același oraș și a deține un masterat în vioară obținut sub îndrumarea prof. Jacques Saint-Yves în 1996. Din anul 1997 este angajată la Opera Națională Română din Timișoara cu care a susținut numeroase concerte și recitaluri în țară și străinătate, interpretând creații concertante de J. Brahms, W. A. Mozart, P. I. Ceaikovski, L. van Beethoven, A. Vivaldi, B. Bartok.
Vasilica Stoiciu-Frunză şi-a clădit activitatea artistică pe trei domenii distincte, consultant artistic la Opera Naţională Română Iaşi (1990 – 2012), pianist acompaniator şi cadru didactic la Universitatea Naţională de Arte „GeorgeE nescu” Iaşi. In cei 22 de ani de implicare în mecanismul de organizare artistică a operei ieşene, a generat idein ovatoare, creative, apreciate la superlativ de specialişti şi public, spre exemplu stagiunea permanentă de muzică de cameră, realizarea operei Oedipe (spectacolconcert), cicluri de concerte – proiect Capo d’opera, Vissi d’arte, Vocea cântată, Artişti ieşeni pe scena bucureşteană, 2009 – Centenar Paul Constantinescu, Master – class pentru cântăreţi de operă susţinut de mezzo-soprana Viorica Cortez, concerte în spaţii neconvenţionale etc. In anul 2006 a realizat susţinerea publică a tezei de doctorat cu tema Opera Naţională Română Iaşi, viziune cultural-istorică la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, sub îndrumarea domnului prof. univ. dr. Grigore Constantinescu. Vasilica Stoiciu-Frunză este o prezenţă activă în organizarea celor mai importante evenimente muzicale ieşene de anvergură publică, spre exemplu concertul Classic 300, Festivalul internaţional al educaţiei (FIE 2013), este director artistic al Concursului Emanuel Elenescu de la Piatra-Neamţ etc. Timp de 25 de ani a fost cadru didactic asociat la UNAGE din Iaşi unde, din toamna anului 2016 are calitatea de conferenţiar universitar dr., pianist acompaniator. De-a lungul timpului, a fost preocupată
de îmbogăţirea repertoriului împreună cu interpreţi foarte valoroşi, instrumentişti şi cântăreţi de operă, reuşind recitaluri cu substanţă artistic foarte complexă – spre exemplu Recital extraordinar cu mezzo-soprana Viorica Cortez (Iaşi, Sibiu), Recitalul Paul Constantinescu cu tenorul Florin Diaconescu (Iaşi, Constanţa), Recitalul Gustav Mahler cu soprana Sorina Munteanu (Bucureşti – Palatul Mogoşoaia, O.N.B., Slobozia), Concertul aniversar al basului George Emil Crăsnaru (O.N.B.), Recital de muzică şi teatru împreună cu basul George Emil Crăsnaru şi actorul Dorel Vişan (Sibiu), “Irreparabile tempus – interogaţii sonore în oglindă”, împreună cu mezzosoprana Claudia Codreanu (SIMN Iaşi, Timişoara, Fesivalul “Ionel Perlea” Slobozia), ciclul de recitaluri “Haut…Musique – colectia de primăvară-vară, colectia de toamnă-iarnă”, împreună cu violonistul Florin Ionescu Galaţi (Piatra-Neamţ, Iaşi, Bacău, Bistriţa), …etc. În prezent, este şi studentă la cursurile de master în domeniul „Management şi antreprenoriat cultural” la Facultatea de teatru a Universității Naționale de Arte”George Enescu” din Iași. Numeroasele înregistrări muzicale, interviurile radio, tv. şi din presa scrisă, cronicile, sunt mărturii ale nivelului artistic înalt şi de înţelegere intelectuală a căilor de comunicare şi modelare umană prin arte.
Scrie raspunsul tau!